Daltonbasisschool De Rivieren gebruikt Gynzy Kids voor vermindering werkdruk

Leerkracht Rob van Daltonschool De Rivieren gebruikt Gynzy Kids. Zo bespaart hij waardevolle tijd en ziet hij verbetering in de ontwikkeling van zijn leerlingen. In onderstaand artikel dat op 25 oktober gepubliceerd werd in de Stadskrant de Echo uit Amsterdam, geeft hij zijn mening over het werken met Gynzy Kids.

Ben je benieuwd naar Gynzy? Kom dan naar Het Plein van ParnasSys en ontdek hoe jij leerlingen anders kunt volgen met Gynzy.



Prestaties gaan met sprongen vooruit
“Prestaties van leerlingen met sprongen vooruit” Daltonbasisschool De Rivieren weet wel raad met de hoge werkdruk van hun leerkrachten. De Amsterdamse school ondernam sinds vorig jaar zelf initiatieven om deze werkdruk te verlagen. Daardoor kunnen zij weer meer tijd en aandacht besteden aan hun leerlingen. Leerkracht Rob Peperkoorn is laaiend enthousiast, hij gebruikt de nodige digitale hulpmiddelen die zijn dagelijkse werkdruk aanzienlijk verlagen. “Het bespaart mij echt anderhalf uur per dag”, zegt hij trots.

Inzet van digitale hulpmiddelen
Peperkoorn geeft les in de groepen 7 en 8. Hij gebruikt dagelijks digitale software binnen het bestaande lesmateriaal. “Via de iPad gebruiken kinderen digitale methoden van rekenen, spelling en voor een gedeelte ook woordenschat”, legt hij uit. “Via het programma Gynzy Kids kunnen leerlingen op hun iPad zelfstandig aan hun toetsen en opdrachten werken. De iPad meet ook het niveau van iedere leerling. Hoe vaker leerlingen oefeningen goed hebben, des te hoger wordt de moeilijkheid van iedere opdracht of toets. Je ziet daardoor dat de prestaties van leerlingen echt met sprongen vooruit gaan. Het positieve voor mij is dat gemaakte toetsen en opdrachten direct nagekeken en verwerkt worden. Al met al scheelt mij dat dagelijks anderhalf uur werk. En mijn leerlingen weten precies waar zij aan toe zijn.”

Grotere ouderbetrokkenheid
Leerlingen nemen de iPads ook dagelijks mee naar huis, waar zij dan nog aan een opdracht kunnen werken. “Ouders kunnen na het eten gemakkelijk overhoren, meekijken hoe het met een toets gaat en zien welke opdrachten voor hun kind klaar staan. Zij ervaren hopelijk ook dat wij weer onderwijs op maat kunnen bieden en de leerling écht centraal stellen”, benadrukt Peperkoorn.

Zelf aan de slag
Daltonbasisschool De Rivieren loopt met deze ontwikkeling voorop in Nederland. Leerlingen hebben allemaal hun eigen tablet voor het maken van digitale toetsen en opdrachten. “Deze Amsterdamse daltonbasisschool heeft niet gewacht tot er extra geld van het nieuwe kabinet beschikbaar kwam voor werkdrukverlaging. Zij gingen zelf aan de slag met het programma Gynzy Kids, waarbij toetsen en opdrachten dus automatisch digitaal worden nagekeken en verwerkt” legt Onderwijs-directeur Dirk Jan Timmer van IT-bedrijf Topicus uit. “Ik ben blij dat leerkrachten slimme technologie steeds vaker omarmen om hen te ondersteunen bij het lesgeven.”

Voor meer informatie over de werkwijze van daltonbasisschool De Rivieren in praktijk, kijk op: www.derivieren.nl.